کد مطلب:5801 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

معراج در بیداری
پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله با جسم و روح عروج كرده است:

«سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» [1] 23)؛ پاك و منزّه است خدایی كه شبی بنده خود (محمّدصلی الله علیه وآله) را از مسجدالحرام به مسجد اقصایی كه پیرامونش را مبارك ساخت سیر داد تا آیات خود را به او بنماید كه خدا به حقیقت شنوا و بیناست.

خداوند نفرمود: «بروحه»، بلكه فرمود: «عبد»، كه همان مجموعه جسم و روح با هم است.

مفسر عالیقدر علاّمه طباطبایی رحمه الله در این رابطه تعبیر زیبایی دارند. ایشان فرموده است: فخر این نیست كه انسان عروج را خواب ببیند، این خواب را دیگران نیز می بینند، تا صادق و كاذبش چه باشد.

خدای سبحان از معراج با عظمت یاد می كند: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ» و این با وقوع معراج در خواب سازگار نیست [2] .

اگر معراج در خواب انجام شده بود، خداوند ابایی نداشت كه بگوید در خواب صورت گرفته، همان طور كه در مسائلی به خواب اشاره دارد نظیر:

«إِذْ یُرِیكَهُمُ اللّهُ فِی مَنَامِكَ قَلِیلاً» [3] ؛ ما دشمنان را در خواب به تو اندك نشان دادیم.

نیز می فرماید: «لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ» [4] ؛ ما در خواب به تو نشان دادیم كه وارد مكه می شوی و فتح نهایی نصیبت خواهد شد.

بنابراین معراج، در بیداری بوده است نه در خواب، در مكه بوده است نه در مدینه، جسمانی و روحانی بوده است نه خصوص روحانی.


[1] اسراء (17) آيه 1.

[2] الميزان، ج13، ص24.

[3] انفال (7) آيه 43.

[4] فتح (48) آيه 27.